Halvtid

Hand upp – var det någon som trodde att Degerfors IF skulle, med mersmak, vara i toppen av Superettan efter att halva säsongen genomförts? OK, kanske med hjärtat, men var det någon som verkligen trodde, på riktigt?

En sak kan jag i alla fall konstatera. Det är helt fel säsong som det går extra bra för vårt rödvita lag. Serieledning efter halva säsongen, stundtals fantastisk fotboll med många mål men tragiskt nog inför tomma läktare vilket inte heller gynnar de sponsorer som investerat i föreningen. Visst, alla matcher TV-sänds, men fotboll ska upplevas live. Punkt!

Sponsorer ja, marknadsavdelningen i föreningen har haft det tufft att få företag att investera i varumärket Degerfors IF. Det blir enligt principen ”många bäckar små” som man hankar sig fram. Lite besynnerligt tycker jag. Minns när Postens Företagspaket tog kontakt med föreningen vid förra tillfället DIF tog sig till Allsvenskan. Där fanns en förståelse för hur viktigt det var att förknippas med de positiva vibbar som skapades i vår lilla by den gången. Historiskt har också Degerfors Järnverks olika ägare, över tid, varit en av huvudsponsorerna. Nyligen kunde man se följande citat i tidningen Idrottens affärer:  ”Föreningen får idag inte en krona från Outokumpu Stainless AB i stöd… Undrar vilken manegementskola i ortsidentifiering och arbetsmotivation den platsledningen hänger sig till?” Det här citatet skulle även kunna gälla den andra stora arbetsgivaren i kommunen, nämligen kommunen själv. Kommunledningen har tydligt visat att de mer ser föreningen och hemmaarenan Stora Valla som en belastning och har därför, bland en massa annat, också halverat sitt marknadsstöd till Degerfors IF. Även här eller kanske synnerligen här ifrågasätter jag kommunledningens kompentens inom marknadsföring och PR, både för interna och externa syften. Att återigen skapa ett kommunalt VI i den treenighet som tidigare varit så självklar verkar nu vara en utopi. Både korkat och sorgligt. Också med tanke på den kreativitet som skapats av den mycket aktiva sälj- och marknadsorganisationen i föreningen med Victor Lundmark, Leif Olsson och Patrik Werner i spetsen. Deras olika upptåg via Instagram och Facebook är rikskända. Borde kunna utnyttjas av kloka sponsorer med lokal anknytning.

Idag fylls riksmedia med artiklar om den lilla bruksortens fotbollslag som ännu en gång är på väg mot Allsvenskan. Något som i dagsläget inte känns särskilt avlägset även om man inte ska ropa hej ännu. Vad det skulle betyda för Degerfors, både som ort och fotbollsmetropol, är väl uppenbart. 5 000 – 6 000 på läktarna. Kanske dubbelt upp i ett derby mot Örebro SK. Mängder av tillresta supportrar. Veckovis rapportering i all riksmedia samt en stor möjlighet för föreningen att riktigt komma på ekonomiska fötter igen efter coronapandemins härjningar.
Det enda jag kan komma ihåg att riksmedia uppmärksammat från Degerfors förutom fotboll är när man beviljat nära anhörig till kommundirektören att skjuta vildsvin från balkongen. Kul, men inte särskilt positivt.

Jo förresten, en sak till som fått riksgenomslag är Degerfors biblioteks fantastiska filmsnuttar. Jag har fått ett flertal kommentarer från hela landet där dessa makalösa små kortfilmer kommenteras med skrattårar rinnande ner för kinderna. Här snackar vi kultur på hög nivå.

Degerfors IF återigen har visat att bara man vill och tillsammans så går det att skapa något stort. Att inte kommunledningen hänger på den gratisskjutsen är för mig obegripligt. Det påstår jag med 40 år inom marknadsföring i ryggen. Helt jäkla obegripligt.