Tänk om det kunde vara en gnutta kul också…….

Såg i tidningen att man ska göra lite omorganiseringar kring skolan i Degerfors. Det blir säkert bra, kan undra vilken i ordningen det sker. Det finns nog inget i vårt samhälle som är så omorganiserat, utforskat och omstrukturerat som de svenska skolan. Är det något våra politiker, både på riksnivå och ute i regioner och kommuner, är sådana experter på som skolverksamhet. Hur många gånger har vi exempelvis bytt betygssystem sedan jag började i skolan tidigt 60-talet? Otaliga och ibland så krångliga att inte ens de som skapat dem vet hur de fungerar. Man har pratat om hårda tag, om mjuka linjer, om elevers frihet och om disciplin, om läxor kontra läxfritt. Den ena reformen har avlöst den andra, ibland så tätt att den första inte ens hunnit utredas om den funkade innan nya tankar och idéer av nya och klåfingriga politiker införts. Det enda som inte förändras är elevernas resultat. De varierar lite över tid, men i stort ligger vi hela tiden efter i internationella jämförelser. Under alla år av förändringar och förnyelser finns däremot en viktig detalj som man hela tiden missat och som är själva grejen. Ingen har någonsin framfört idéer om att det också ska vara roligt att gå i skolan. Jag menar roligt på riktigt. I alla generationer sedan jag började i första klass tills idag har jag bara träffat på en handfull människor som ärligt kunna påstå att det var kul i skolan mer än på rasterna och när det ringde ut på eftermiddagen. Vet inte hur det var för dig, men jag har aldrig haft en enda dag i skolan som jag gått och längtat efter. Skolan och jag klickade aldrig. Jag har haft flera fantastiska lärare, men det har inte vägt upp det övriga. Jag skolkade sönder min skolgång och har fått ta igen detta med utbildning i vuxen ålder. Ingen lyckades göra mig motiverad och det är precis vad de flesta jag pratat med säger. En väldigt viktig detalj som man missat är att vi alla är olika, tar till oss inlärning på flera olika sätt. Vi är olika individer med olika typer av kreativitet, och det är ett stort antal elever som inte fixar den statiska skolprocessen. Alla ska ha rätt till det stöd som krävs för att uppnå de uppsatta resultatnivåerna, men jag har otaliga exempel på hur man misslyckats och där man skyller på resursbrist. Givetvis kan en lärare med 30 elever i klassrummet inte kan ge alla det stöd de önskar. Just nu går det generation efter generation ut i en given arbetslöshet då de inte klarat av kraven. Då tar de igen de besparingar som gjorts i skolan, i form av socialvård, kriminalvård och utanförskap som  skapar andra samhällskostnader jag är övertygad om att vi kunnat slippa med en skola som tog hand om alla.  

Degerfors satsar nu också stora pengar på att upprusta skolgårdarna. Det har jag egentligen inget emot om nu bara pengarna funnits. Att ha kul på rasterna och en fräsch miljö är givetvis inte fel, men det gör inte lektionerna ett dugg skojigare. Jag har inte några egna bra idéer, men jag tycker att det borde funnits någon av alla dessa inblandade potentater och konsulter under alla de tusentals olika omorganisationer och omstruktureringar som funderat en liten, liten stund över och haft något enda förslag på hur man gör skolan så rolig att eleverna faktiskt gillar att gå dit.