Älska din nästa såsom dig själv……

En av många Buddhaavbildningar

En av många Buddhaavbildningar

Krönika publicerad i KT/KK 2015-04-25
Acceptera inte något bara för att andra säger det.
Acceptera inte något bara för att det är tradition.
Acceptera inte något bara för att det uttrycks i era skrifter.
Acceptera inte något bara för det är antaganden.
Acceptera inte något bara för att det ser ut som en sanning (det vill säga bara för att talaren verkar vara en bra person).
Acceptera inte något bara för att läraren säger det.
Ovanstående rader är en av flera anledningar till att jag valde buddhismen som min livsfilosofi och andlig ledstång i livet. Orden finns i de buddhistiska skrifterna och sägs komma från Buddha själv. Oavsett så är det kloka ord som ställer krav på mig själv. Innan jag tar ställning i en fråga så måste jag anstränga mig lite. Jag kan inte bara lita på och ta till mig ett budskap, hur klokt det än låter och vem som än förmedlar det förrän jag analyserat och känt efter om det ligger i paritet med mitt sinne och vad jag tror på. Jag måste också vara beredd på att ändra mig utifrån gamla invanda sanningar om jag stöter på något som få mig att se saker och ting klarare. En buddistisk munk sa till mig en gång ”always bring an empty teacup” vilken kan översättas med att alltid ha ett öppet sinne. Om du redan tror dig veta allt kan du aldrig lära dig något nytt.
I religioner som kristendom och islam finns inte samma utrymmer för sakligt tvivel. Rättesnöret är bibeln respektive koranen. Dessa skrifter är sanningen. Visserligen tolkat på olika sätt, men ändå sanningen.
gayflaggaEn sådan sanning är enligt bibeltrogna att homosexuella lever i synd och är utestängda från himlen. Det torgförs också av 22 namngivna pingstpastorer som helt nyligen i tidningen Dagen tagit på sig uppgiften att förklara för omvärlden hur det egentligen ligger till. Homosexuella kommer inte till himlen, punkt slut. Jovisst, det går att tolka ut det så om man vill. Bland annat skriver Paulus i första korintierbrevet;  ”Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare  – ingen sådan får ärva Guds rike”.
För det första, varför denna skräck för och förföljelse av homosexualitet i många kristna samfund? För det andra, hur är det när det gäller horkarlar, tjuvar, drinkare, egoister, knäppskallar och utsugare? Får man själv bestämma vilka sanningar som är giltiga sanningar? Det finns ju mängder av olika förbud och lagar i bibeln som både prästerskap och dess lärjungar skiter fullständigt i, varje dag. Så frågan än en gång, varför jaga bögar och flator?
Nu är det inte så att jag särskilt klandrar just de som bekänner sig som kristna i denna eller andra frågor, var och en är ju salig på sin tro, men jag känner en viss frustration mot många bibeltolkares kategoriska blindhet för en öppnare syn på verkligheten. Jag har i många samtal med bekännande kristna, när jag ställt vissa frågor, fått svaret att ”vi människor behöver inte veta allt, det räcker med att tro”. Jag misstänker att det beror på att de inte har några svar. En av anledningarna till det kan vara att de aldrig funderat på några alternativ, minns ”acceptera inte något bara för att det uttrycks i era skrifter eller för att läraren säger det”.
Ett annat svar jag fått är; Bibeln måste läsas i ljuset av tradition, historia och nutida förhållanden. Det låter klokt, men då förstår jag ännu mindre varför just homosexuella fortfarande förnekas Guds rike hos många kristna. I vad ligger denna rädsla och vad betyder i så fall ”älska din nästa såsom dig själv”?
BJÖRN REIMERS


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *