Alltid lurad……

Ingen_ReklamKrönika publicerar i KT/KK 2014-10-25
Brukar du delta och svara på enkäter av olika slag? Jag tycker det ibland kan vara intressant utifrån hur man ställer frågor. Jag har därför under en tid deltagit i ett kluster av frivilliga som får svara på diverse undersökningar. Det mesta handlar om köpbeteenden kring olika tjänster och produkter samt varumärkeskännedom.
Att just detta intresserar mig beror givetvis på att jag under drygt 30 år haft just marknadsföring i olika former som mitt jobb. Bland annat på reklambyrå där jag som copywriter varit delaktig i processerna att skapa intresse runt olika tjänster och produkter. Tack vare denna bakgrund är jag väldigt kritisk kring mycket av dagens reklam. Jag formligen spyr på all usel TV-reklam och numera zappar jag snabbt förbi för det mesta.  Jag vill inte påstå att den reklam jag var med och skapade var så mycket bättre, men på något sätt kändes det vi gjorde på 80- och 90-talen var lite mer genomtänkt. Bruset var å andra sidan mycket mindre. Jag är dock inte dummare än jag förstår att all denna reklam vi måste stå ut med faktiskt också fungerar utifrån sitt syfte, att få oss att konsumera mer. Man lägger ju ner mängder av resurser på att mäta reklameffekter. Exempelvis via olika kundenkäter.
Men, nu börjar forskarna fundera lite över om resultaten från mätningarna verkligen speglar människornas verkliga beteenden. Det här är intressant.
Vår hjärna fungerar nämligen lite olika utifrån varierande situationer enligt forskarna. Vi kan dela upp det i två huvudspår. Den icke rationella, det vi ibland brukar kalla för autopiloten. Den delen använder vi bland annat när vi kör bil, cyklar eller städar, men också när vi går och handlar. När vi sedan ska svara på en enkät, då kopplar vi på den rationella delen av vår hjärna. Då blir vi plötsligt lite smartare och svarar kanske inte på det sättet som vi betedde oss i butiken för några timmar sedan när vi plockade varukorgen full av produkter. En hel del styrt av vad som varit på TV-reklamen den senaste veckan.
Det är precis samma situation som du är i precis just nu när du läser dessa rader. Om jag påstår att du dagligen påverkas av den reklam du ser och har ett köpmönster som styrs av detta så kommer du att förneka det. Du kommer att påstå att du inte alls berörs av all denna reklam, eller hur? Jag vill inte påstå att du ljuger. Du är bara inte medveten om din hjärnas olika beteendestruktur i olika situationer. Det är därför kundenkäterna måste vara lite fiffiga.
Men visst är reklammakarna oftast rätt så sluga. En del reklam är så sofistikerad att den till och med blir snackisar. Ta exempelvis ICAs dokusåpa med ICA-Stig i spetsen. Ett ständigt diskussionsämne under flera år. Om den funkat? Ja givetvis. Det ser man bland annat tydligt när det gäller längden på kassaköerna på ICA respektive Coop i Degerfors där jag bor. Där har Stig definitivt vunnit slaget. Nåja, så enkelt är det kanske inte, men visst påverkar det.
Vi står nu inför en stor omvandling av våra köpmönster och köpbeteenden. I den mer och mer digitaliserande världen där e-handeln växer lavinartat kommer vi att få oanade urvalsmöjligheter. Många handlar via utländska sajter, bland annat i USA under tiden dollarn varit billig. Svårt för svenska reklammakare att hänga med där. Då blir varumärkestroheten än viktigare. Med e-handeln och digitaliseringen kommer nya sätt att göra reklam. Något som också följer i spåren på vårt ständiga krav på att vara uppkopplade. Vår kärlek till mobiltelefonen ger ju reklammakarna oanade möjligheter. Så, gott folk, vi kommer inte undan. Det enda vi möjligen kan göra är att koppla ner autopiloten och slå på den rationella delen av hjärnan lite oftare, speciellt när vi kliver in i en butik. Det blir förmodligen lite tråkigare, men möjligen kan vi spara en och annan krona på alla de onödiga prylar vi kommer att rata. Vackert så…….
BJÖRN REIMERS


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *