Lata ungdomar utan någon moral?

Jag kan försäkra att jag har fått ett flertal, riktigt hårresande historier
från före detta anställda på Transcom som vittnar om hur man kan bli behandlad
av arroganta småchefer. Många känner sig totalt övervakade, blir ifrågasatta
för toabesök eller om kundsamtalen blir för långa. Sjuka krav på produktivitet
och har man en dålig dag får man omedelbart skit, men gör man något extra så
kan man inte räkna med något beröm. Man kan lovas bättre jobb och befordran,
löften som sedan inte hålls. Exemplen är många när man snackar med ungdomar som
slutat sina anställningar.
Det här är nu inte specifikt för Transcom utan gäller för hela
callcenterbranschen. Det dräller av vittnesmål från illa behandlade ungdomar
som helt saknar rättigheter, blir behandlade som något katten släpat in och
dessutom får dåligt betalt. Tyvärr är det arbetsgivarnas marknad så länge vi
har en ungdomsarbetslöshet på 25% i landet, ännu högre lokalt på vissa
orter.  Är man inte villig att ställa upp
på arbetsgivarens villkor, dessutom för en skitlön finns det andra som är
villiga att ta över.

Vi vill väl alla ha kritiskt tänkande och självständiga ungdomar som kan ta
hand om vårt samhälle när vi lite äldre drar oss tillbaka. För mig är det just
de egenskaper de plockar fram när de vägrar jobba för en arbetsgivare som
behandlar sina anställda som boskap.

Nej, ni på Uniflex, Transcom och Arbetsförmedlingen som gnäller på våra
ungdomars moral. Det skulle nog inte skada att även granska den andra sidan av
myntet.

BJÖRN REIMERS


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.